ELŐSZÓ
A korai egyház időszakától fogva szokás volt egybegyűjteni
a szent kánonokat, hogy különösen a szent szolgálatot
teljesítő személyek könnyebben megismerhessék,
alkalmazhassák és követhessék őket, hiszen „egy papnak sem
szabad tudatlanságban lennie a rá vonatkozó kánonok
felől'”. Erre figyelmeztetett már Coelestinus pápa Apulia
és Calabria püspökeihez írt levelében (429. július 21. Vö.
Jaffé 2. kiadás, n. 371; Mansi IV, col. 469); ezzel
egybehangzóan beszél a IV. Toledói Zsinat (633), amely a
vizigótok országában az arianizmustól megszabadult egyház
fegyelmének helyreállítása után elrendelte, hogy a „papok
ismerjék a Szentírást és a kánonokat”, mivel „a
tudatlanságot, minden tévedés forrását, különösen az Isten
papjainak kerülniük kell” (25. kán.: Mansi X, col. 627).
Valóban, az első tíz évszázad során az egyházi
törvényeknek szinte számtalan gyűjteménye jelent meg,
melyeket többnyire magánúton állítottak össze, és amelyek
elsősorban a zsinatok és a római pápák előírásait
tartalmazták más, kisebb jelentőségű forrásokból merített
szabályokkal együtt. A nemritkán egymásnak ellentmondó
gyűjteményeknek és szabályoknak ezt a halmazát a XII.
század közepén Gratianus szerzetes - ugyancsak
magánkezdeményezéssel - a törvények és gyűjtemények
összhangjává szerkesztette össze. Ez az összehangoló mű,
melyet később
Decretum Gratianinak neveztek,
alkotja az első részét annak a nagy egyházi
törvénygyűjteménynek, amely Iustinianus császár Corpus
Iuris Civilisének mintájára a
Corpus luris Canonici nevet
viseli, és amelybe a kánonjog szakértőinek, a
glosszátoroknak közreműködésével bekerültek azok a
törvények is, amelyeket mintegy két évszázad során a római
pápák legfőbb tekintélyével bocsátottak ki. Ez a Corpus a
korábbi szabályokat tartalmazó
Decretum Gratianin kívül
magában foglalja IX. Gergely Liber Extra, VIII. Bonifác
Liber
sextus c. gyűjteményét, valamint a Clementinae c.
kollekciót, vagyis V. Kelemennek XXII. János által kiadott
gyűjteményét, továbbá XXII. János
Extravagantes c.
gyűjteményét és az
Extravagantes Communes c.
gyűjteményt, mely különböző pápáknak soha hivatalos
kollekcióba nem foglalt dekretális leveleit tartalmazza.
Az ebben a Corpusban található egyházi jog képezi a
katolikus egyház
klasszikus jogát, mely általában
ezen a néven ismert.
A latin egyház Corpus Iurisának valamiképpen megfelel a
görög egyházban a
Syntagma Canonum vagy
Corpus
canonum Orientale.
A későbbi törvényeket, különösen azokat, melyeket a
Trentói Zsinat a katolikus megújulás idején hozott, és
amelyeket aztán a római kúria különféle központi hatóságai
adtak ki, sohasem szerkesztették egyetlen gyűjteménybe. Ez
volt az oka annak, hogy a Corpus Iuris Canoniciben nem
szereplő törvények az idők során „az egymásra halmozott
törvények olyan hatalmas tömegévé” duzzadtak, amelyben a
sok törvény rendezetlensége, sőt bizonytalansága,
haszontalansága és hézagai azt eredményezték, hogy maga az
egyházi fegyelem is napról napra nagyobb veszélybe és
válságba sodródott.
Ezért már az I. Vatikáni Zsinat előkészítése idején sok
püspök kérte, hogy az Isten népének biztosabb és
biztonságosabb lelkipásztori gondozása céljából, új és
kizárólagos törvénygyűjtemény készüljön. Mivel pedig ezt a
munkát zsinati tevékenységgel nem lehetett elvégezni, az
Apostoli Szentszék a továbbiakban csak azoknak a szorosan
egyházfegyelmi jellegű kérdéseknek az új törvényi
szabályozásáról gondoskodott, amelyek igen sürgősek
voltak. X. Pius pápa aztán rögtön pápaságának kezdetén
felkarolta az ügyet, elhatározta az összes egyházi
törvények összegyűjtését és megreformálását, és
elrendelte, hogy ezt a munkát Pietro Gasparri bíboros
vezetésével végezzék el.
Ennek a nagy és nehéz munkának az elvégzése során először
is azt a kérdést kellett megoldani, hogy milyen legyen az
új gyűjtemény külső és belső formája. Elvetették a
válogatásnak azt a módszerét, mely szerint az egyes
törvényeket terjedelmes eredeti szövegükben kellett volna
közölni. Úgy határoztak, hogy a mai kodifikáció módszerét
választják. Így a parancsot tartalmazó és kimondó
szövegeket új és rövidebb formában fogalmazták meg; az
egész anyagot pedig öt könyvbe rendezték, lényegében
utánozva ezzel a római jog institúcióinak szerkezetét,
ahol először a személyekről, aztán a dolgokról, végül
pedig a keresetekről volt szó. A tizenkét évig tartó munka
során közösen dolgoztak a szakértők, a tanácsadók és az
egész egyház püspökei. A bevezetésben a 6. kán. az új
törvénykönyv jellegét világosan meghatározza: „A
törvénykönyv többnyire az eddig érvényes fegyelmet
tartalmazza, bár kellő változtatásokat eszközölt rajta.”
Tehát nem új jog alkotásáról volt szó, hanem főként az
addig érvényes jog új módon való rendezéséről. X. Pius
halála után utóda, XV. Benedek hirdette ki
1917. május 27-én ezt az egyetemes, kizárólagos, hivatalos
gyűjteményt, mely 1918. május 19-től kötelező erővel
rendelkezett.
Ennek a Pius- és Benedek-féle törvénykönyvnek az egyetemes
jogát az általános egyetértés igazolta. Ez a jog nagyban
hozzájárult korunkban az időközben tovább gyarapodó egyház
lelkipásztori tevékenységének hatékony előmozdításához.
Mégis az egyház külső körülményei ebben a világban, mely
néhány évtized alatt oly gyors változáson ment keresztül,
és az erkölcsök oly súlyos átalakulását élte át, valamint
az egyházi közösség változó belső helyzete, szükségképpen
azt eredményezték, hogy a kánoni törvények újabb reformja
egyre sürgősebbé és kívánatosabbá vált. XXIII. János pápa
világosan látta az időnek ezeket a jeleit, amikor a római
egyházmegyei zsinat és a II. Vatikáni Zsinat 1959. január
25-i bejelentésével egyidejűleg meghirdette, hogy ezek az
események egyben szükségszerű előkészületek is a
törvénykönyv oly kívánatos megújításának megkezdéséhez.
Noha a bizottságot az Egyházi Törvénykönyv átdolgozására
már az egyetemes zsinat megkezdése után, 1963. március
28-án megalakították, s az elnök Pietro Ciriaci bíboros, a
titkár pedig a főtisztelendő Giacomo Violardo úr lett,
ugyanabban az évben, ülésükön november 12-én a bizottság
bíboros tagjai az elnökkel együtt arra a megállapodásra
jutottak, hogy a tulajdonképpeni átdolgozási munkákat
elhalasztják, mert azokat csak a zsinat befejezése után
lehet megkezdeni. A megújítást ugyanis azok szerint a
tanácsok és elvek szerint kellett elvégezni, amelyeket
maga a zsinat határoz meg. Időközben a XXIII. János által
alapított bizottsághoz utóda, VI. Pál 1964. április 17-én
hetven tanácsadót osztott be, majd pedig újabb bíboros
tagokat nevezett ki, és tanácsadókat hívott meg az egész
világról, hogy tevékenységükkel járuljanak hozzá a munka
elvégzéséhez. A pápa 1965. február 24-én új titkárt
nevezett ki a bizottság számára Raimondo Bidagor jezsuita
atya személyében, mivel Violardo főtisztelendő urat a
Szentségi Kongregáció titkárává léptették elő, majd
ugyanabban az évben november 17-én főtisztelendő Willy
Onclin urat a bizottság helyettes titkárává nevezte ki.
Ciriaci bíboros halála után az új elnök 1967. február
21-én Pericle Felici érsek lett, aki azelőtt a II.
Vatikáni Zsinat főtitkára volt, és akit ugyanabban az
évben június 26-án felvettek a Bíborosok Szent
Kollégiumába, majd pedig elfoglalta a bizottság elnöki
tisztségét. Mivel pedig a főtisztelendő Bidagor atya 1973.
november 1-jén, nyolcvanadik életévében megvált a titkári
tisztségtől, 1975. február 12-én Rosalio Castillo Lara
szaléziánust, praecausai c. püspököt, a venezuelai
Trujillo koadjutor püspökét nevezték ki a bizottság új
titkárává, majd ugyanő lett 1982. május 17-én Pericle
Felici bíboros hirtelen halála után a bizottság helyettes
elnöke.
Már vége felé járt a II. Vatikáni Egyetemes Zsinat, amikor
1965. november 20-án VI. Pál pápa személyes jelenlétében a
bizottság bíboros tagjainak, titkárainak, tanácsadóinak és
a titkárság tisztségviselőinek részvételével ünnepélyes
ülést tartottak az Egyházi Törvénykönyv átdolgozási
munkálatainak nyilvános megnyitására. Az ekkor elhangzott
pápai beszéd valamiképpen megvetette az egész munka
alapját, és emlékezetbe idézte, hogy a kánoni jog az
egyház természetéből fakad, abban a joghatósági hatalomban
gyökeredzik, melyet Krisztus adott az egyháznak, és hogy
célját a lelkeknek az örök üdvösség elérésére irányuló
gondozásában kell megjelölni. Megvilágítja továbbá a
beszéd az egyház jogának jellegét, megvédi szükségességét
a leggyakrabban előforduló ellenvetésekkel szemben, utal a
jog és a kollekciók fejlődésének történetére, főként pedig
rávilágít az új átdolgozás sürgős szükségességére, hogy
így az egyház fegyelme megfelelően alkalmazkodjék a
megváltozott körülményekhez.
A pápa ezenkívül két olyan szempontot jelölt meg a
bizottság számára, amelynek az egész munkában irányadónak
kell lennie. Az első, hogy nem csupán a törvények új
elrendezéséről van szó, mint a Pius- és Benedek-féle
törvénykönyv összeállításakor, hanem (és főként) a
szabályoknak az új szellemiség és az új szükségletek
szerinti megreformálásáról, noha ehhez a régi jognak kell
alapul szolgálnia. A másik szempont, hogy ennek az
átdolgozásnak a során gondosan szem előtt kell tartani a
II. Vatikáni Zsinat határozatait és iratait, mivel bennük
találhatók meg a törvényhozói megújhodás alapvonalai, akár
azért, mert olyan szabályokat tartalmaznak, melyek
közvetlenül új intézményekre és az egyházi fegyelemre
vonatkoznak, akár pedig azért, mert a zsinat gazdag
tanításának, mellyel a lelkipásztori életet
megajándékozta, a kánoni törvényhozásban is meg kellett
hogy legyenek a maga következményei és szükséges
kiegészítései.
A pápa beszédeiben, utasításaiban és útmutatásaiban az ezt
követő években is ismételten felidézte az említett két
szempontot a bizottság tagjai előtt, és felsőbb
irányításával, valamint folytonos figyelmével kísérte az
egész munkálatot.
Hogy az albizottságok, vagyis a szakcsoportok szervezetten
foghassanak munkájukhoz, szükséges volt, hogy
mindenekelőtt kidolgozzák és jóváhagyják azokat az
alapelveket, amelyek a törvénykönyv egész átdolgozásának
útját megjelölik. A tanácsadók egy központi csoportja
készítette elő annak az okmánynak a szövegét, amelyet a
pápa utasítására 1967 októberében bocsátottak
tanulmányozásra a püspöki szinódus általános gyűlése elé.
Ott szinte egyhangúlag hagyták jóvá az alábbi elveket:1. A
jog megújítása során az új törvénykönyv jogi jellegét,
melyet maga az egyház társasági jellege kíván meg,
feltétlenül meg kell őrizni. Ezért a törvénykönyv feladata
szabályokat adni, hogy a krisztushívők keresztény életük
során részesüljenek azokban az egyház által felajánlott
javakban, melyek őket az örök üdvösségre vezetik. Ebből a
célból tehát a törvénykönyvnek meg kell határoznia és
védenie kinek-kinek a többiekkel és az egyházi közösséggel
szemben fennálló jogait és kötelezettségeit, amennyiben
ezek az Isten tiszteletét és a lelkek üdvösségét
érintik.2. A külső fórum és a belső fórum - mely az egyház
sajátossága és évszázadokon át létezett - legyen
összhangban úgy, hogy a kettő összeütközését elkerüljék.3.
A lelkipásztori gondozás lehető legjobb előmozdítása
végett, az új jogban az igazságosság erényén kívül vegyék
figyelembe a szeretet, a mértékletesség, az emberiesség, a
mérséklet erényét is; ezekkel törekedjenek a
méltányosságra nemcsak a törvények lelkipásztori
alkalmazásában, hanem magában a törvényhozásban is, és
ezért hagyják el a túl szigorú szabályokat, sőt inkább
folyamodjanak buzdításhoz és meggyőzéshez ott, ahol nincs
szükség a szigorú jog megtartására a közjó vagy az
egyetemes egyházi fegyelem miatt.4. Hogy a legfőbb
törvényhozó és a püspökök a lelkek gondozásában
összehangoltan működjenek, és a pásztorok tisztsége
pozitívabb módon jelenjék meg, az egyetemes törvények
alóli felmentésre szóló felhatalmazások, melyek eddig
rendkívüliek voltak, váljanak rendes joggá, és csak azt
tartsák fenn az egyetemes egyház legfőbb hatalmának vagy
más felsőbb hatóságoknak, ami a közjó miatt kivételt
kíván.5. Ügyeljenek kellően arra az elvre, mely az
előzőből következik, és a szubszidiaritás elve néven
ismert. Ezt az egyházban annál is inkább alkalmazni kell,
mert a püspökök hivatala a hozzá tartozó hatalmakkal
együtt isteni jogon alapul. Ennek az elvnek segítségével a
törvényhozói egység, valamint az egyetemes és általános
jog fenntartásával, hangsúlyt kap annak illő és szükséges
volta is, hogy a részleges jogok és a részleges
végrehajtói hatalom terén számukra elismert egészséges
önkormányzat révén történjék gondoskodás arról, ami
különösen az egyes intézményeknek hasznos. Ugyanennek az
elvnek az alapján tehát az új törvénykönyv bízza rá mind a
részleges jogokra, mind a végrehajtói hatalomra azt, ami
az egyetemes egyház fegyelmi egységéhez nem szükséges,
hogy így kellően biztosított legyen az egészséges
úgynevezett „decentralizálás”, a részekre bomlás és a
nemzeti egyházak alakításának veszélye nélkül.6. Az összes
krisztushívő alapvető egyenlősége és a hivatalok meg a
feladatok különbözősége miatt, melyeknek alapja magában az
egyház hierarchikus rendjében van, hasznos, hogy a
személyek jogai megfelelő meghatározást és biztosítást
nyerjenek. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a hatalom
gyakorlásának szolgálatjellege világosabban kitűnjék,
alkalmazása megszilárduljon, a visszaélések pedig
megszűnjenek.7. Hogy pedig ezeket az intézkedéseket
gyakorlatra váltsák, szükséges, hogy különös gondot
fordítsanak annak az eljárásnak a szabályozására, mely az
alanyi jogok védelmére irányul. Tehát a jog megújításában
ügyeljenek arra, ami ezen a területen eddig nagyon
hiányzott, vagyis a közigazgatási felfolyamodásra és az
igazságszolgáltatásra. Ennek érdekében szükséges, hogy
világosan megkülönböztessék az egyházi hatalom különböző
feladatait, vagyis a törvényhozói, a közigazgatási és a
bírói feladatot, és kellőképpen meghatározzák, hogy mely
szerveknek kell az egyes feladatokat gyakorolniuk.8. Az
egyházkormányzat gyakorlásában a területi jelleg
megtartásának elvét valamiképpen felül kell vizsgálni; úgy
tűnik ugyanis, hogy az apostoli tevékenység mai
szempontjai ajánlatossá teszik a személyi joghatósági
egységeket. Ezért az új jogban ki kell mondani azt az
elvet, amely szerint kormányzás szempontjából Isten
népének részeit általános szabályként területileg kell
meghatározni; de semmi akadálya ne legyen annak, hogy ahol
a hasznosság indokolja, legalább a területi elvvel
egyidejűleg, más elveket is el lehessen fogadni a hívő
közösség meghatározásának ismérveként.9. A kényszerítő
jogot illetően, melyről az egyház mint külső, látható és
független társaság nem mondhat le, a büntetések legyenek
általában utólag kimondandóak, és csak a külső fórumon
mondják ki és engedjék el őket. Az önmaguktól beálló
büntetéseket kevés esetre korlátozzák, és csak igen súlyos
büntetendő cselekményekre róják ki őket.10. Végül, amint
mindenki egyhangúlag elismeri, a törvénykönyv új
felosztási rendszerét, melyet a megújítás megkíván,
kezdettől fel lehet ugyan vázolni, pontosan meghatározni
és eldönteni azonban nem lehet. Ezt tehát csak akkor lehet
elvégezni, ha az egyes részeket már kellően átdolgozták,
sőt csak akkor, amikor már majdnem az egész munka
befejezést nyert.
Ezekből az elvekből, melyekhez az új törvénykönyv
kidolgozásának igazodnia kellett, világosan kitűnik, hogy
folytonosan alkalmazni kellett a II. Vatikáni Zsinatnak az
egyházról szóló tanítását, tudniillik azt a tanítást, mely
kimondja, hogy Krisztus titokzatos testének nem csupán a
külső és társadalmi vonatkozásaira kell figyelmet
fordítani, hanem és főként a belső életére.
És valóban, az új törvénykönyv szövegének kidolgozása
során a tanácsadókat ezek az elvek vezették.
Időközben a bizottság bíboros elnökének a püspöki
konferenciák elnökeihez címzett 1966. január 15-én kelt
levele útján az egész katolikus világ püspökei felkérést
kaptak arra, hogy terjesszék elő kívánságaikat és
javaslataikat magáról a készülő új jogról, valamint arról
a módról, hogy hogyan lépjenek egymással megfelelő
kapcsolatba a püspöki konferenciák és a bizottság annak
érdekében, hogy az egyház javára a lehető legszorosabb
együttműködést alakítsák ki ebben a tekintetben. Ezenkívül
felkérték őket, hogy küldjék el a bizottság titkárságához
azoknak a kánonjogi szakértőknek a nevét, akik a püspökök
megítélése szerint a leginkább kiemelkednek tanítás
dolgában az illető vidéken, s egyben jelöljék meg azt is,
hogy miben jártasak különösképpen az illetők, hogy így
közülük tanácsadókat és munkatársakat lehessen választani
és kinevezni. És kezdettől fogva, majd a munkálatok
folyamán is, valóban kineveztek a bíboros tagok mellé a
bizottság tanácsadói közé a kánonjogban, a teológiában, a
lelkipásztorkodásban és a világi jogban szakértelemmel
rendelkező püspököket, papokat, szerzeteseket, világiakat
az egész keresztény világból, hogy munkájukkal
hozzájáruljanak az új Egyházi Törvénykönyv elkészítéséhez.
A munkálatok egész ideje alatt tagként, tanácsadóként és
más munkatársként az öt világrész 31 országából származó
összesen 105 bíboros, 77 érsek és püspök, 73 világi pap,
47 szerzetes pap, 3 szerzetesnő és 12 világi vett részt a
bizottság munkájában.
Már a II. Vatikáni Zsinat utolsó ülése előtt, 1965. május
6-án magánjellegű ülésre hívták össze a bizottság
tanácsadóit. Ezen a Szentatya hozzájárulásával a bizottság
elnöke három alapvető kérdést terjesztett eléjük
tanulmányozásra. A kérdések a következők voltak: egy
törvénykönyv készüljön-e vagy kettő, tudniillik egy latin
és egy keleti; milyen rend szerint végezzék a szerkesztés
munkáját, vagyis milyen legyen a bizottságnak és a
bizottság szerveinek az eljárási módja; végül pedig, hogy
hogyan osszák el kellőképpen azt a munkát, amit a
különböző, párhuzamosan dolgozó albizottságokra bíznak.
Ezekről a kérdésekről az erre a célra alakított három
csoport jelentést tett, s ezt eljuttatták a tagokhoz.
Ugyanezekkel a kérdésekkel kapcsolatban a bizottság
bíboros tagjai 1965. november 25-én megtartották második
ülésüket. Ezen felkérték őket, hogy válaszoljanak bizonyos
idevonatkozó kételyekre.
Az új törvénykönyv beosztási rendszerét illetően a
tanácsadók központi csoportja 1967. április 3-7-ig tartó
gyűlésének kívánságára szerkesztettek egy irányelvet,
melyet a püspöki szinódus elé kellett terjeszteni. A
szinódus ülése után hasznosnak látszott 1967 novemberében
a tanácsadókból egy különleges csoportot alakítani, amely
a beosztási rendszer tanulmányozásával foglalkozott. Ennek
a csoportnak 1968. április elején tartott ülésén
mindnyájan egyetértettek abban, hogy az új törvénykönyvbe
nem kell felvenni sem a szó szoros értelmében vett
liturgikus törvényeket, sem a boldoggá és szentté avatásra
vonatkozó szabályokat, sem pedig az egyház külső
kapcsolataival összefüggő normákat. Mindenki egyetértett
abban is, hogy az Isten népéről szóló részben kell
elhelyezni az összes krisztushívők személyi jogállására
vonatkozó anyagot, és külön kell tárgyalni azokról a
hatalmakról és felhatalmazásokról, amelyek a különböző
hivatalok és feladatok gyakorlásával kapcsolatosak. Végül
mindnyájan megegyeztek abban is, hogy az új
törvénykönyvben nem tartható meg teljesen a Pius- és
Benedek-féle törvénykönyv könyvek szerinti beosztása.
A bizottság bíboros tagjainak 1968. május 28-án tartott
harmadik ülésén a bíboros atyák a lényeget illetően
jóváhagyták azt az ideiglenes elrendezést, amely szerint a
már előzőleg megalakított szakcsoportok az alábbi új
beosztást nyerték: „A törvénykönyv beosztási rendszere”,
„Általános szabályok”, „A szent hierarchia”, „A
tökéletesség intézményei”, „A világiak”, „A természetes és
jogi személyek általában”, „A házasság”, „A szentségek a
házasság kivételével”, „Az egyházi tanítóhivatal”, „Az
egyházi vagyonjog”, „Az eljárások”, „Büntetőjog”.
„A természetes és jogi személyek” nevű csoport (később
ugyanis így nevezték) által tárgyalt témák az „Általános
szabályok” című első könyvbe kerültek. Ugyancsak
hasznosnak látszott egy csoportot alakítani „A szent
helyek és idők, valamint az istentisztelet” néven. Más
csoportok nevét a tágabb feladatkörre való tekintettel
megváltoztatták: „A világiak” nevű csoport „A hívők jogai
és társulásai, valamint a világiak” nevet kapta; „A
szerzetesek” elnevezésű csoport később „A tökéletesség
intézményei”, majd „Az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalommal megszentelt élet intézményei” néven
szerepelt.
Röviden meg kell emlékeznünk annak a módszernek főbb
elemeiről, amelyet az átdolgozási munka során több mint 16
éven át alkalmaztak: az egyes csoportokban tömörült
tanácsadók a legnagyobb odaadással végezték kiváló
munkájukat, egyedül az egyház javát tartva szem előtt mind
a saját szövegtervezetük egyes részeivel kapcsolatos
vélemények írásbeli előkészítése során, mind a
meghatározott időközönként Rómában tartott ülések alatti
megbeszéléseken, mind azoknak a megjegyzéseknek,
véleményeknek és javaslatoknak a tanulmányozásában, melyek
az illető szövegtervezetről a bizottsághoz érkeztek. Az
eljárási mód a következő volt: az egyes tanácsadóknak,
akik nyolc és tizennégy közötti számban alkották az egyes
szakcsoportokat, megjelölték azt a témát, amit a hatályos
törvénykönyvből kiindulva átdolgozásnak kellett alávetni.
A kérdések tanulmányozása után mindegyikük eljuttatta
írásbeli véleményét a bizottság titkárságának; ennek egy
példányát átadták a referensnek, és ha volt elég idő, a
csoport összes tagjainak is. A tanulmányi üléseken,
melyeket a munkanaptár szerint Rómában kellett tartani, a
csoport tanácsadói összejöttek, és a referens
előterjesztése alapján az összes kérdéseket és
javaslatokat addig elemezték, amíg a kánonok szövegét
részleteiben is szavazással meg nem határozták és
szövegtervezetté nem szerkesztették. Az ülésen a
referensnek egy tisztségviselő volt segítségére, aki a
jegyző feladatát látta el.
Az ülések száma csoportonként nagyobb vagy kisebb volt a
konkrét témák szerint. A munkálatok évekig eltartottak.
Főként a későbbi időszakban voltak bizonyos vegyes
csoportok is, melyeket azért alakítottak, hogy a különböző
csoportokból egyes tanácsadók összejöjjenek, és
megvitassák azokat a témákat, amelyek több csoportot
közvetlenül érintettek, és így közös megegyezéssel
kialakított döntést kívántak.
Mikor a szakcsoportok munkájának eredményeként egyes
szövegtervezetek kidolgozása elkészült, konkrét
útmutatásokat kértek a legfőbb törvényhozótól arra nézve,
hogy ezek után milyen utat kövessenek a munkában; ez az út
pedig az akkor adott szabályok szerint a következő volt:
A szövegtervezeteket a magyarázó jelentéssel együtt
elküldték a pápának, aki eldöntötte, hogy át lehet-e térni
a vélemények kikérésére. Ennek az engedélynek az elnyerése
után a kinyomtatott szövegtervezeteket alávetették az
egész világ püspökei, valamint más tanácsadó szervek
(vagyis a Római Kúria központi hatóságai, az egyházi
egyetemek és fakultások, továbbá az egyetemes rendfőnökök
szövetsége) vizsgálatának, hogy ezek a szervek, józanul
meghatározott - hat hónapnál nem rövidebb - időn belül
igyekezzenek véleményt nyilvánítani. Egyszersmind
elküldték a szövegtervezeteket a bizottság bíboros
tagjainak is, hogy a munkának ebből az állapotából
kiindulva tegyék meg általános és részletekre vonatkozó
megjegyzéseiket.
A szövegtervezeteket az alábbi sorrendben bocsátották
véleményezésre: 1972-ben „A közigazgatási eljárás” című
tervezetet; 1973-ban a „Büntető rendelkezések az
egyházban”; 1975-ben „A szentségek”; 1976-ban „A jogok
védelme érdekében való eljárás módja, vagyis az
eljárások”; 1977-ben „Az evangéliumi tanácsokra tett
fogadalommal megszentelt élet intézményei”; az „Általános
szabályok”; „Az Isten népe”; „Az egyház tanítói feladata”;
„A szent helyek és idők, valamint az istentisztelet”; „Az
egyházi vagyonjog” című tervezetet.
Kétségtelen, hogy az átdolgozott Egyházi Törvénykönyvet
nem lehetett volna megfelelően előkészíteni a nélkül a
felbecsülhetetlen értékű és folytonos együttműködés
nélkül, amelyet a püspököktől és a püspöki konferenciáktól
küldött nagyszámú és igen nyomós, főként lelkipásztori
jellegű megjegyzés jelentett a bizottságnak. A püspökök
ugyanis igen sok írásbeli megjegyzést készítettek,
mégpedig mind általában, a szövegtervezetek egészére
vonatkozóan, mind pedig a részleteket illetően, az egyes
kánonokkal kapcsolatban.
Nagyon hasznosak voltak ezenkívül azok a megjegyzések is,
amelyeket az egyház központi kormányzatával kapcsolatos
tapasztalataik alapján a szent kongregációk, a Római Kúria
bíróságai és más intézményei tettek, valamint azok a
tudományos és technikai javaslatok és ajánlások, melyeket
a különböző iskolákhoz tartozó és különféle gondolkodású
egyházi egyetemek és fakultások terjesztettek elő.
A bizottsághoz küldött összes általános és részletekre
vonatkozó megjegyzések tanulmányozása, vizsgálata és
testületi megvitatása fárasztó és hatalmas munkával járt.
Ez hét éven át tartott. A bizottság titkársága aprólékos
pontossággal gondoskodott arról, hogy elrendezzék és
egységbe foglalják a megjegyzéseket, javaslatokat és
ajánlásokat, melyeket előbb a tanácsadóknak küldtek el
tüzetes vizsgálatra, majd a tíz szakcsoport testületi
munkaülésein vitára bocsátották őket.
Nem volt olyan megjegyzés, amit ne a legnagyobb
figyelemmel és gondossággal értékeltek volna. Akkor is így
tettek, amikor egymással ellentétes megjegyzésekről volt
szó (ami nem volt ritka eset). Ezeknek nem csupán a
szociológiai súlyát (vagyis az őket előterjesztő tanácsadó
szervek vagy személyek számát) tartották szem előtt, hanem
főként hittani és lelkipásztori értékét, összhangját a II.
Vatikáni Zsinat tanításával és alkalmazási szabályaival,
valamint a pápai tanítóhivatallal, továbbá azt, hogy
sajátosan technikai és tudományos szempontból kellően
megfelelnek-e a kánoni jogrendszernek. Sőt, valahányszor
kétség merült fel, vagy különösen fontos kérdésekről
tárgyaltak, ismét kikérték a bizottság teljes ülésen
egybegyűlt bíboros tagjainak véleményét. Más esetekben
pedig, a megbeszélés sajátos tárgyára való tekintettel
véleményt kértek a Hittani Kongregációtól és a Római Kúria
más központi hatóságaitól is. Végül a püspökök és a többi
tanácsadó szervek kérésére vagy javaslatára is sok
javítást és változtatást hajtottak végre a korábbi
szövegtervezetek kánonjain. Így azután egyes
szövegtervezeteket teljesen megújítottak vagy
átjavítottak.
Ezért a szövegtervezetek átdolgozása után a bizottság
titkára és a tanácsadók újabb nehéz munkába fogtak.
Gondoskodni kellett ugyanis a szövegtervezetek belső
összehangolásáról, terminológiai egységének
biztosításáról, különösen jogtechnikai szempontból, a
kánonok rövid és jól megszerkesztett szabályokká
alakításáról, továbbá a beosztási rendszer végső
megállapításáról, hogy így a különböző csoportok által
készített szövegtervezetek egyetlen és minden részében
összefüggő törvénykönyvvé egyesüljenek.
Az új beosztási rendszer, mely a munka fokozatos
érlelődésével szinte magától bontakozott ki, két alapelvre
épül. Ezek egyike a központi csoport által előzetesen
meghatározott általánosabb elvekhez való hűség, másika
pedig az a gyakorlati szempont, hogy az új törvénykönyvet
ne csupán a szakértők, hanem a lelkipásztorok és az összes
krisztushívők is könnyen megérthessék és használhassák.
Az új törvénykönyv tehát hét könyvből áll. Ezek címe:
Általános
szabályok, Az Isten népe, Az egyház tanítói feladata, Az
egyház megszentelői feladata, Az egyház anyagi javai,
Büntető rendelkezések az egyházban, Az eljárások. Noha
már a régi és az új törvénykönyv egyes könyveinek címe
közti különbség is eléggé jelzi a két rendszer közti
különbséget, a beosztási rendszer megújítása mégis sokkal
inkább a részekből, szakaszokból, címekből és ezek
felirataiból tűnik ki. Mindenesetre biztosnak
tekinthetjük, hogy az új elrendezés a régivel szemben nem
csupán a kánonjog anyagának és sajátos jellegének felel
meg jobban, hanem - és ez a fontosabb - jobban eleget tesz
a II. Vatikáni Zsinat egyházról szóló tanításának és
azoknak az ebből fakadó elveknek, melyeket az átdolgozás
kezdetén tűztek ki célul.
Az egész törvénykönyv nyomtatott szövegtervezetét 1980.
június 29-én Szent Péter és Pál apostol ünnepén adták át a
pápának, aki elrendelte, hogy küldjék el végleges
átvizsgálás és ítéletalkotás céljából a bizottság minden
bíboros tagjának. A pápa pedig, hogy még nyilvánvalóbbá
tegye az egész egyház részvételét a munkálatoknak ebben az
utolsó szakaszában is, elrendelte, hogy további tagokat
osszanak be a bizottságba: a püspöki konferenciák vagy a
püspöki konferenciák tanácsai, illetve csoportjai
javaslatára az egész egyházból kiválasztott bíborosokat és
püspököket is. Ezzel a bizottság tagjainak száma 74-re
emelkedett. Ezek a tagok 1981 elején igen sok megjegyzést
küldtek be, melyeket a bizottság titkársága az egyes
szóban forgó témákban különösképpen jártas szakértők
közreműködésével gondos vizsgálatnak, szorgalmas
tanulmányozásnak és testületi megvitatásnak vetett alá. A
megjegyzések összefoglalását a titkárság és a tanácsadók
válaszaival együtt 1981 augusztusában megküldték a
bizottság tagjainak.
Az új törvénykönyv teljes szövegének megvitatására és a
róla való végleges szavazásra összehívott teljes ülést a
pápa utasítására, 1981. október 20-28-ig tartották a
püspöki szinódus termében. Ekkor főként hat nagyobb súlyú
és jelentőségű kérdésről folyt megbeszélés, de más olyan
kérdésekről is, amelyek felvetését legalább tíz atya
kérte. A teljes ülés végén a következő kérdést tették fel:
Elfogadják-e az atyák, hogy az Egyházi Törvénykönyv
szövegtervezetének a teljes ülésen történt megvitatása
és a rajta elvégzett javítások után, a teljes ülésen
többségileg megszavazott megjegyzések bevezetésével és a
többi megjegyzés figyelembevételével, a stílus és a
latin nyelvezet átcsiszolása után (mindezeket az elnökre
és a titkárságra bízva), ezt a tervezetet arra
méltassák, hogy mielőbb a pápa elé terjesszék, a
belátása szerinti időben és módon való kiadás céljából?
Az atyák egyhangúlag azt válaszolták: elfogadjuk.
A törvénykönyv így átdolgozott és jóváhagyott teljes
szövegét, melyet az Egyházi Alaptörvény tervezetéből vett
és anyaguknál fogva a törvénykönyvbe iktatandó kánonokkal
is kibővítettek, és latin nyelvezet szempontjából is
átcsiszoltak, végül kinyomtatták, és 1982. április 22-én
átnyújtották a pápának, hogy a kihirdetésre sor
kerülhessen.
A pápa pedig néhány szakértő segítségével és az Egyházi
Törvénykönyvet Átdolgozó Pápai Bizottság helyettes
elnökének meghallgatásával, ezt az új tervezetet
személyesen átjavította, és mindent éretten mérlegelve
elrendelte, hogy a törvénykönyvet 1983. január 25-én kell
kihirdetni, annak az első bejelentésnek az évfordulóján,
amelyet XXIII. János pápa tett a törvénykönyv
átdolgozásáról.
Mivel így az erre alapított pápai bizottság közel húsz év
elteltével a rábízott igen nehéz feladatot szerencsésen
elvégezte, most a lelkipásztorok és a krisztushívők
rendelkezésére áll az egyház legújabb joga. Nem hiányzik
belőle az egyszerűség, az áttekinthetőség, a belső
összhang és az igazi jogi tudományosság, mivel pedig a
szeretet, a méltányosság, az emberiesség sem idegen tőle,
és teljesen átjárja a valódi keresztény szellem, igyekszik
megfelelni az egyház Istentől adott külső és belső
jellegének, és egyszersmind gondoskodni kíván az egyház
feltételeiről és szükségleteinek kielégítéséről a mai
világban. Függetlenül attól, hogy a mai emberi társadalom
nagyon gyors változásai miatt egyes szabályok már a
kodifikáció idején vesztettek tökéletességükből, és később
új átdolgozásra szorulnak majd, elmondható, hogy az egyház
az erők olyan gazdagságával rendelkezik, hogy az elmúlt
századokhoz hasonlóan, képes ismét rátalálni élete
törvényei megújításának útjára. Most azonban már nem lehet
tudatlanságban lenni a törvényt illetően; a
lelkipásztoroknak biztos szabályok állnak rendelkezésükre
szent szolgálatuk gyakorlásának helyes irányításában;
mindenki számára adott a lehetőség jogainak és
kötelességeinek megismerése, s így elzárul az önkényes
cselekvés útja; az egyházi fegyelemben a törvények hiánya
miatt esetleg fellépett visszaélések könnyebben kiirthatók
és megelőzhetők lesznek; az egész apostoli tevékenység
pedig, az intézmények és a kezdeményezések, valódi alappal
rendelkeznek a serény indulásra és az előrehaladásra, mert
az egészséges jogi rendezés teljességgel szükséges ahhoz,
hogy az egyházi közösség eleven legyen, erősödjék és
virágozzék. A Boldogságos Szűz Mária, az egyház anyja,
jegyese Szent József, az egyház védőszentje, valamint
Szent Péter és Pál közbenjárására adja meg ezt a jóságos
Isten.