FŐTISZTELENDŐ TESTVÉREIMNEK,
A BÍBOROSOKNAK, ÉRSEKEKNEK,
PÜSPÖKÖKNEK, PAPOKNAK, DIAKÓNUSOKNAK
ÉS ISTEN NÉPE MINDEN TAGJÁNAK
JÁNOS PÁL PÜSPÖK
ISTEN SZOLGÁINAK SZOLGÁJA
ÖRÖK EMLÉKEZETÜL
A
szent fegyelem törvényeit a katolikus egyház az
idők során meg szokta reformálni és meg szokta újítani,
hogy - mindig hűen az isteni alapítóhoz - kellően
megfeleljenek a rábízott, üdvösségre vezérlő küldetésnek.
Éppen ettől a szándéktól indítva váltjuk valóra a
katolikus világ várakozását, és rendeljük el ma, 1983.
január 25-én az átdolgozott Egyházi Törvénykönyv kiadását.
Mikor ezt tesszük, gondolatban visszatérünk az 1959. évnek
ugyanerre a napjára, amikor elődünk, a boldog emlékű
XXIII. János pápa először jelentette be nyilvánosan, hogy
elhatározta az 1917. év pünkösdjén kihirdetett hatályos
egyházi törvénygyűjtemény megreformálását.
Az Egyházi Törvénykönyv átdolgozásáról szóló döntés két
másik döntéssel együtt született, amelyekről a pápa
(XXIII. János) ugyanazon a napon beszélt. Az egyik a római
egyházmegyei zsinat megtartására, a másik az egyetemes
zsinat összehívására vonatkozott. Noha a két esemény közül
az első nem tartozik szorosan hozzá a törvénykönyv
megreformálásához, a másik, vagyis a zsinat a lehető
legnagyobb jelentőségű ennek az ügynek a szempontjából,
mert lényegében szorosan összefügg vele.
Ha feltesszük a kérdést, hogy miért érezte át XXIII. János
pápa a hatályos törvénykönyv megreformálásának
szükségességét, a választ talán magában az 1917-ben
kibocsátott törvénykönyvben találjuk meg. Van azonban egy
másik és egyben döntő válasz is, hogy tudniillik az
egyházjog reformját maga a zsinat, amely az egyháznak a
legnagyobb figyelmet szentelte, teljes mértékben akarta,
sőt úgy tűnik, követelte.
Nyilvánvaló, hogy a törvénykönyv átdolgozásáról szóló első
híradás idején a zsinat még csak a jövőre tervezett
vállalkozás volt. Ehhez járul, hogy a zsinati
tanítóhivatal rendelkezései, különösen az egyházról szóló
tanítása, csak az 1962-65-ös években fogalmazódtak meg.
Mégis, mindenki előtt nyilvánvaló, hogy XXIII. János
leikének megérzése helyes volt, és méltán mondhatjuk, hogy
az egyház hosszú távra szóló érdekét tartotta szem előtt.
Ezért az új törvénykönyvnek, amelyet ma nyilvánosságra
hozunk, szükségképpeni előfeltétele volt a zsinat
tevékenysége. Bár a zsinattal egyidejűleg jelentették be,
időben mégis a zsinat után következik, mivel az
előkészítését szolgáló munkálatoknak szükségképpen a
zsinatra kellett támaszkodniuk, és így csupán annak
lezárása után kezdődhettek meg.
Ha ma visszagondolunk ennek az útnak a kiindulópontjára,
1959. január 25-ére, és magára XXIII. János pápára, az
Egyházi Törvénykönyv átdolgozásának kezdeményezőjére,
akkor meg kell állapítanunk, hogy ez a törvénykönyv
egyetlen szándékból fakadt: a keresztény élet
megújításának szándékából. Ez volt az egész zsinati munka
irányítója és vezérfonala is.
Áttérve a törvénykönyv kihirdetését megelőző munkálatok
természetének és annak a módnak a vizsgálatára, ahogyan
kiváltképpen VI. Pál és I. János Pál pápasága alatt és
azóta is, egészen a mai napig végezték azokat, világosan
ki kell jelentenünk, hogy ezek a munkálatok kiemelkedően
kollegiális
szellemben folytak. Ez nemcsak a mű külső
összeállítására vonatkozik, hanem mélyen érinti maguknak a
hozott törvényeknek a lényegét is.
A kollegialitásnak ez az ismertetőjegye, amely ennek a
törvénykönyvnek a kialakulását különösképpen jellemzi,
teljességgel megfelel a II. Vatikáni Zsinat
tanítóhivatalának és jellegének. Ezért a törvénykönyv nem
csupán tartalmánál fogva, hanem már keletkezése
tekintetében is ennek a zsinatnak a szellemét hordozza.
Azét a zsinatét, amelynek okmányaiban az egyház, az
üdvösség egyetemes szentsége (vö. Const.
Lumen Gentium,
1, 9,48) mint Isten népe áll előttünk, hierarchikus
felépítése pedig úgy jelenik meg, mint aminek alapját a
fejével egységben levő püspöki testület képezi.
Ezért tehát a püspökök és a püspöki konferenciák felhívást
kaptak arra, hogy működjenek együtt az új törvénykönyv
előkészítésében, hogy ilyen hosszú utat megjárva,
amennyire csak lehetséges, fokozatosan, kollegiális módon
érlelődjenek meg azok az új jogi formulák, amelyeknek
azután az egész egyház használatára kell szolgálniuk.
Ennek a vállalkozásnak minden szakaszában részt vettek a
munkában
szakértők is: olyan emberek, akik
kiválóan jártasak a teológiában, a történelemben és
különösen az egyházi jogban, és akiket a világ minden
részéről hívtak meg.
Ma mindnyájuknak külön-külön is hálás köszönetet
szeretnénk mondani.
Először is azok az elhunyt bíborosok jelennek meg szemünk
előtt, akik az előkészítő bizottság élén álltak: Pietro
Ciriaci bíboros, aki a művet elkezdte, és Pericle Felici
bíboros, aki a munkák menetét sok éven át, szinte egészen
a lezárásig vezette. Azután ennek a bizottságnak a
titkáraira gondolunk, a főtisztelendő Giacomo Violardo
úrra, a későbbi bíborosra, valamint Raimondo Bidagor
jezsuita atyára, akik bőséges tudományukat és
bölcsességüket fordították erre a munkára. Velük együtt
megemlékezünk azokról a bíborosokról, érsekekről,
püspökökről és a bizottság minden volt tagjáról, valamint
az egyes szakcsoportok tanácsadóiról, akik ezekben az
években oly nagy igyekezettel dolgoztak, és akiket Isten
időközben az örökkévalóságba szólított. Mindnyájukért
Istenhez száll most imádságunk.
De meg akarunk emlékezni az élőkről is, mindenekelőtt a
bizottság jelenlegi helyettes elnökéről, tisztelendő
testvérünkről, Rosalio Castillo Laráról, aki hosszú időn
keresztül kiváló munkát végzett ebben a fontos
tisztségben; azután a kedves Willy Onclin atyáról, aki
fáradhatatlan szorgalmával és lelkiismeretességével
nagyban hozzájárult a mű sikeres befejezéséhez; továbbá
mindenki másról, aki ebben a bizottságban akár bíboros
tagként, akár tisztségviselőként, tanácsadóként és
munkatársként a szakcsoportokban vagy más hivatalokban
értékesen hozzájárult ennek a hatalmas és átfogó műnek a
kidolgozásához és elkészítéséhez.
Amikor ma kihirdetjük a törvénykönyvet, teljesen tudatában
vagyunk annak, hogy ez a cselekedet pápai tekintélyünk és
hatalmunk kifejezése, és így
primáciális jelleggel rendelkezik.
Éppúgy tudatában vagyunk azonban annak is, hogy ez a
törvénykönyv tartalmát tekintve összes püspök
testvérünknek az egyházról való
kollegiális
gondoskodását tükrözi; sőt bizonyos mértékben a
zsinathoz hasonlóan, ez a törvénykönyv olyan
kollegiális
együttműködés gyümölcsének tekintendő, amely az
egész egyházban elszórtan megtalálható szakértők és
szakintézetek erőinek egyesítésével valósult meg.
Felmerül azonban egy másik kérdés is. Ez az Egyházi
Törvénykönyv természetére vonatkozik. Ahhoz, hogy erre a
kérdésre helyes választ adhassunk, lélekben fel kell
idéznünk azt a régi jogi örökséget, amely az Ó- és
Újszövetség könyveiben található, és amelyből az egyház
egész jogi és törvényhozói hagyománya mint első forrásából
ered.
Az Úr Krisztus ugyanis egyáltalán nem rombolta le a
törvénynek és a prófétáknak azt a gazdag örökségét, amely
Isten népe történelme és tapasztalása révén az
Ószövetségben fokozatosan halmozódott fel, hanem
beteljesítette (vö. Mt 5,17), hogy új és mélyebb formában
tartozzék hozzá az Újszövetség örökségéhez. Noha Szent Pál
a húsvéti misztériumot magyarázva azt tanítja, hogy a
megigazulás nem a törvény műveiből, hanem a hitből fakad
(vö. Róm 3,28; Gal 2,16), mégsem zárja ki a tízparancsolat
kötelező erejét (vö. Róm 13, 8-10; Gal 5,13-25; 6,2), és
nem tagadja Isten egyházában a fegyelmi rend jelentőségét
(vö. 1Kor 5. és 6. fej.). Így az újszövetségi iratok
lehetővé teszik számunkra, hogy még sokkal inkább
felfogjuk ennek a fegyelemnek a jelentőségét, és jobban
megértsük, hogy ez szorosan összefügg magának az
evangélium üzenetének üdvösségszerző jellegével.
Ezek alapján eléggé nyilvánvalónak tűnik, hogy a
törvénykönyv célja egyáltalán nem az, hogy az egyház
életében a krisztushívők hitét, a kegyelmet, a karizmákat
és különösen a szeretetet helyettesítse. Éppen
ellenkezőleg, a törvénykönyv inkább arra törekszik, hogy
olyan rendet hozzon létre az egyházi társadalomban, amely
a szeretetnek, a kegyelemnek és a karizmának kiváló
jelentőséget tulajdonít, és egyszersmind megkönnyíti
rendezett fejlődésüket mind az egyházi társadalom, mind a
hozzá tartozó egyes emberek életében.
Mint az egyháznak a kinyilatkoztatás és a hagyomány jogi
és törvényhozói örökségén alapuló elsődleges törvényhozói
okmánya, a törvénykönyv szükséges eszköznek tekintendő,
amelynek segítségével meg lehet őrizni a kellő rendet mind
az egyéni, mind a társas életben, mind magának az
egyháznak a tevékenységében. Ezért az egyház hierarchikus
és szerves struktúrájának az isteni alapítótól
meghatározott vagy az apostoli, illetve egyéb nagyon régi
hagyományon alapuló alapvető elemein kívül, valamint az
egyházra bízott hármas feladat gyakorlására vonatkozó
legfőbb elveken kívül, a törvénykönyvnek bizonyos
szabályokat és cselekvési normákat is meg kell határoznia.
Az olyan eszköz, mint a törvénykönyv teljesen megfelel az
egyház lényegének, ahogyan azt a II. Vatikáni Zsinat
tanítóhivatala a maga egészében, különösen pedig
ekkléziológiai tanításában kifejti. Sőt, ez az új
törvénykönyv bizonyos értelemben felfogható úgy is, mint
nagy törekvés az egyházról szóló zsinati tanításnak a
kánonjog nyelvére való lefordítására. Ha nem
lehetséges is a zsinat tanítása által az egyházról rajzolt
képet tökéletesen átültetni a
kánonjog nyelvére,
mégis a törvénykönyvet mindig ahhoz a képhez kell
viszonyítani, mint alapvető mintához. Ennek alapvonalait
kell lehetőség szerint természetének megfelelően
kifejeznie.
Ebből néhány alapvető irányelv adódik, amelyekhez az egész
törvénykönyv igazodik mind anyaga, mind az ezzel az
anyaggal összefüggő nyelvezet tekintetében.
Sőt, azt állíthatjuk, hogy ebből adódik a törvénykönyvnek
az a jellege, amely a II. Vatikáni Zsinat tanítóhivatala,
különösképpen a dogmatikus és a lelkipásztori
rendelkezésben foglalt tanítás kiegészítésévé avatja.
Ebből következik, hogy az az alapvető újdonság, amely - az
egyház törvényhozói hagyományától való eltérés nélkül - a
II. Vatikáni Zsinatban, különösképpen annak ekkléziológiai
tanításában található, egyúttal az új törvénykönyv
újdonságának is alapját képezi.
Azok közül az elemek közül pedig, amelyek az egyház valódi
és sajátos képét fejezik ki, a legfőbbek a következők: az
a tanítás, amely az egyházat mint Isten népét (vö. Const.
Lumen Gentium, 2), a hierarchikus tekintélyt pedig
mint szolgálatot állítja elénk (uo., 3); azután az a
tanítás, amely az egyházat mint
communiót ábrázolja,
és megállapítja azokat a szükségszerű kapcsolatokat,
melyek a részegyház és az egyetemes egyház között,
valamint a kollegialitás és a primátus között kell hogy
fennálljanak; továbbá az a tanítás amely szerint Isten
népének minden tagja a maga sajátos módján részesül
Krisztus hármas feladatából, tudniillik a papi, a prófétai
és a királyi feladatból. Ezzel a tanítással kapcsolatos a
krisztushívők, különösen a világiak kötelességeire és
jogaira vonatkozó tanítás is, valamint az a törekvés,
amelyet az egyháznak az ökumenizmus érdekében kell
kifejtenie.
Ha tehát a II. Vatikáni Zsinat a hagyomány kincstárából
régit és újat hozott elő, és újdonsága ezekben és más
elemekben fedezhető fel, akkor nyilvánvaló, hogy a
törvénykönyv az újdonságban való hűségnek és a hűségben
való újdonságnak ugyanezt a jegyét hordja magán, és ehhez
igazodik mind sajátos anyagában, mind pedig sajátos
nyelvezetében.
Az új Egyházi Törvénykönyv olyan időben lát napvilágot,
amikor kihirdetését az egész egyház püspökei nem csupán
kívánják, hanem kitartóan és hevesen sürgetik is.
És valóban az Egyházi Törvénykönyv teljességgel szükséges
az egyház számára. Mivel az egyház felépítésében
társadalmi és látható szervezet is, szabályokra van
szüksége, hogy láthatóvá váljék hierarchikus és szerves
struktúrája, hogy az Istentől rábízott feladatoknak,
különösen a szent hatalomnak és a szentségek
kiszolgáltatásának gyakorlása megfelelő rendezést nyerjen,
hogy a krisztushívők kölcsönös kapcsolatai szereteten
alapuló igazságosság szerint alakuljanak, az egyes hívők
jogainak biztosításával és meghatározásával, és végül,
hogy a keresztény élet tökéletesebb megélésére irányuló
közös kezdeményezések a kánoni törvények segítségével
támogatást, erősítést és serkentést kapjanak.
Végül a kánoni törvények természetüknél fogva megkívánják,
hogy megtartsák őket. Ezért a lehető legnagyobb gondot
fordították arra, hogy a törvénykönyv hosszú előkészítése
során a szabályok pontos kifejezést nyerjenek és szilárd
jogi, kánoni és teológiai alapra épüljenek.
Mindezek után a megfontolások után azt kívánjuk, hogy az
új kánoni törvényhozás hatékony eszközzé váljék, amelynek
segítségével az egyház a II. Vatikáni Zsinat szellemében
tökéletesedhet, és egyre inkább alkalmassá lesz a világban
megvalósítandó üdvösséghozó feladatára.
Bizakodó lélekkel tárjuk fel mindenki előtt ezeket a
meggondolásokat, amikor a latin egyház számára kihirdetjük
az egyházi törvényeknek ezt a legfőbb gyűjteményét.
Adja Isten, hogy az öröm és a béke, az igazságosság és az
engedelmesség legyenek ennek a törvénykönyvnek az ajánlói,
és hogy amit a fő előír, azt a testben meg is tartsák.
Az isteni kegyelem segítségében bízva, Szent Péter és Pál
apostol tekintélyére támaszkodva, biztos tudatában annak,
amit teszünk eleget téve az egész világ püspökei
kívánságának, akik velünk kollegiális érzülettel együtt
dolgoztak, legfőbb hatalmunk alapján, ezzel a mostantól
kezdve érvényes rendelkezésünkkel a jelen törvénykönyvet
úgy, ahogyan összeállították és átdolgozták, kihirdetjük.
Elrendeljük, hogy a továbbiakban az egész latin egyház
számára törvényerővel rendelkezzék, s megtartását rábízzuk
az összes illetékes éber felügyeletére. Hogy pedig ezeket
az előírásokat hatálybalépésük előtt mindenki
megismerhesse és alaposan tanulmányozhassa, kijelentjük,
hogy azok 1983 adventjének első vasárnapjától kezdve
nyernek kötelező erőt még akkor is, ha egyébként
ellentétes intézkedések, rendelkezések vagy akár
különleges, sőt egyedi említésre méltó kiváltságok vagy
ellenkező jogszokások lettek volna érvényben.
Felszólítjuk tehát minden kedves fiunkat és leányunkat,
hogy ezeket az előírásokat őszinte szívvel és jó
szándékkal tartsa meg, abban a bizakodó reményben, hogy az
egyház buzgó fegyelme felvirágzik és így a lelkek
üdvösségének ügye is fellendül a Boldogságos Szűz
Máriának, az egyház édesanyjának segítségével.
Kelt Rómában, 1983. január 25-én, a Vatikáni Palotában,
pápaságunk ötödik évében.
II. JÁNOS PÁL P. P.